Lindy Hop Non Stop i Dean Collins

28/9/2012
swingout

17-19 sierpnia 2012 po raz kolejny mieliśmy ogromną przyjemność i zaszczyt prowadzić zajęcia w Krakowie. Lindy Hop Non Stop był kolejną swingową inicjatywą Sekcji Kultury, Muzyki i Tańców Swingowych "KMITA Swing" oraz legendarnej Piwnicy pod Baranami.Całość miała charakter kameralnego eventu mającego na celu przybliżenie Krakowianom zarówno samego Lindy Hop, jak i historii tańca i muzyki swingowej. Oczywiście wszystko dopięte zostało na ostatni guzik, do czego już w kwestii imprez organizowanych przez krakowską ekipę zdążyliśmy się już nieco przyzwyczaić. :)Dość ciekawym przedsięwzięciem, na które zdecydowali się organizatorzy był wieczorny panel dyskusyjny, podczas którego goście mogli porozmawiać z nami i innymi nauczycielami, o bogatej historii tańca swingowego, korzeniach muzyki jazzowej, najwybitniejszych postaciach związanych z Lindy oraz ewolucji tego tańca aż po dzień dzisiejszy. Podczas panelu pojawił się temat różnych stylów Lindy Hop i Deana Collinsa - tancerza z Kaliforni, uważanego za twórcę Hollywood Style. Osobiście postać Deana zawsze mnie fascynowała i jakiś czas temu zrobiłem mały research w internecie na jego temat. Artykuł z krótką prezentacją jego sylwetki przez kilka miesięcy spoczywał na dnie bloga w kategorii "szkice". Temat Collinsa pojawił się na panelu, a ja zobowiązałem się napisać nieco więcej na jego temat na blogu - nie mam więc wyboru. Zapraszam więc do słonecznej Kaliforni!

Dean Collins (29.05.1917 - 1.06.1984)

"There are only two kinds of swing dancing - good and bad."- Dean Collins

Kojarzony przez całą karierę z Los Angeles, Dean Collins urodził się w 1917 roku w Columbus w stanie Ohio jako Saul Ruddosky. Dzieciństwo spędził w Newark koło Nowego Jorku, gdzie w wieku 13 lat, jak wielu nastolatków tego okresu, pochłonęły go muzyka i taniec swingowy. Potencjał chłopaka zauważyły dwie starsze siostry, dzięki którym dość szybko opanował królujący na ówczesnych parkietach Lindy Hop.W krótkim czasie Dean rozpoznawany był we wszystkich ważniejszych ballroomach, włączając w to legendarną salę Savoy, wygrywał kolejne konkursy taneczne i coraz bardziej zaskakiwał otoczenie swoimi ponadprzeciętnymi umiejętnościami. W wieku zaledwie 18 lat jego geniusz został doceniony przez New Yorker Magazine, który uhonorował go nagrodą Dancer of the Year Award. Warto zauważyć, że działo się to w okresie największej świetności czarnoskórych tancerzy związanych z Savoy Ballroom. W tym samym roku Frankie Manning wykonał pierwszą w historii tańca figurę akrobatyczną.Co więc przykuło uwagę środowiska i mediów do niewysokiego, chudego chłopaka o imieniu Saul?Już na pierwszy rzut oka widać szereg różnic między tym, jak wówczas tańczono w Harlemie a tym, co prezentował Dean. Z tłumu wyróżniał go własny, unikatowy styl, perfekcja ruchu i niezmiernie dynamiczna praca stóp oraz czysta wirtuozeria w tańcu. To, co najbardziej rzuca się oczy to synkopowany krok podstawowy, wyprostowana sylwetka, wyraźna separacja dolnej części ciała oraz niesamowicie mocne naciągi i przepływ energii w tańcu. Poniżej bardzo fajny filmik, pokazujący w zwolnionym tempie swingout w wykonaniu Deana Collinsa na tle swingoutu Frankiego Manninga, stuprocentowego reprezentanta Savoy Style:

Ciekawego zestawienia tych dwóch styli Lindy Hop dokonał amerykański instruktor Bobby White w artykule Savoy Style vs. Hollywood Style: A Fight to the Death (Hopefully?). Wpis jest bardzo obszerny, niemniej jednak szczerze zachęcam do poświęcenia kilku chwil na zapoznanie się z nim w całości - jak dotąd nigdzie nie spotkałem się z tak wnikliwą i ciekawą analizą Savoy i Hollywood Style.Wróćmy jednak do Deana Collinsa. Po krótkim pobycie w Nowym Orleanie, w 1936 roku 19 letni Dean ląduje w Los Angeles. Rekordy popularności bije tam wówczas Balboa - Lindy Hop był na Zachodnim Wybrzeżu tańcem niemal całkowicie nieznanym. W obawie, że jego żydowskie korzenie mogą zaszkodzić karierze, zmienia nazwisko i rusza na podbój Kalifornijskich klubów takich jak Diana Ballroom i Cassino Gardens.Za przełom w jego karierze uważa się rok 1939 i propozycję ułożenia choreografii scen tanecznych do filmu Let's Make Music. Do zakończenia swojej kariery filmowej Collins grał lub był choreografem w niemal 40 hollywoodzkich produkcjach filmowych m.in. Hellzapoppin (1941), Dance Hall (1941), Playmates (1941), Buck Privates (1941), Ride Em' Cowboy (1942), Springtime in the Rockies (1942), The Talk of the Town (1942), Always a Bridesmaid (1943), Kid Dynamite (1943), Junior Prom (1945), A Day at the Races, czy Living It Up (1954). Dzięki temu miał szansę pracować z największymi gwiazdami kina tamtych czasów, m.in. Shirley Temple, Abbot i Costello, czy Joan Crawford.

Koniec lat 30 przyniósł w jego życiu jeszcze jedną zmianę... Zmiana ta byłą piękną, niezwykle utalentowaną kobietą i nazywała się Jewel McGowan. Dean i Jewel występowali razem przez niemal 11 lat, tworząc jedną z najbardziej perfekcyjnych i niepowtarzalnych par w historii tańca swingowego. Jewel po dziś dzień uważana jest za niedościgniony wzór dla tysięcy followerek na całym świecie, wiele z nich spędza wiele godzin przed lustrem próbując z większym lub mniejszym skutkiem naśladować jej legendarne twisty (swivels).Ciekawą kwestią jest, że właściwie od początku kariery na Zachodnim Wybrzeżu Dean Collins nieprzerwanie propagował Lindy Hop, kształcąc coraz to nowych adeptów tego tańca. W tamtych czasach nie było szkół, obozów, warsztatów Lindy Hop - tancerze uczyli się od siebie nawzajem, wzajemnie się inspirując. Metodą prób i błędów, mozolnie dochodzili do perfekcji, którą zachwycamy się do dziś. Dean Collins był jednym z pierwszych tancerzy, którzy starali się świadomie i w usystematyzowany sposób przekazywać swoją wiedzę innym poprzez regularne zajęcia. Można więc powiedzieć, że zapoczątkował naukę Lindy Hop w kształcie takim, jaki znamy dzisiaj. W swojej karierze wykształcił pokaźną grupę tancerzy i instruktorów, którzy później kontynuowali jego dzieło i szerzyli Lindy Hop na całym świecie - doskonałym przykładem takiej osoby jest Sylvia Sykes - wieloletnia instruktorka Lindy Hop i Balboa, organizatorka jednego z największych eventów Lindy Hop na świecie - International Lindy Hop Championships.

Po ślubie, wraz z żoną Mary, Dean osiedlił się w miasteczku Glendale w Kaliforni gdzie zmarł w 1984 roku do samego końca budując środowisko Lindy Hop. Zostawił po sobie niemało. Poza wspomnianymi 40 hollywoodzkimi produkcjami, unikatowym stylem tańca, ochrzczonym w latach 90. nazwą Hollywood Style oraz autorską interpretacją choreografii Shim Sham, Collins często uznawany był i jest za twórcę zaczątków West Coast Swing - czemu jednak on sam przez całe życie zaprzeczał. Co by nie mówić, dla tancerzy Lindy Hop na całym świecie, Dean Collins pozostanie przede wszystkim geniuszem, wizjonerem, niedoścignionym wzorem perfekcji i magii ruchu oraz niekończącą inspiracją, wiedzeni którą spędzamy kolejny jesienny wieczór oglądając na YouTube sceny z jego udziałem... ;)Więcej Deanie Collinsie i Jewel McGowan możecie przeczytać na poniższych stronach:http://www.swingdancecouncil.com/halloffame2.htmlhttp://www.kclindyhop.org/history_a.htmhttp://www.swingnick.com/212/dean-and-jewel-the-legacy/ http://swungover.wordpress.com/2011/06/15/savoy-style-vs-hollywood-style-a-fight-to-the-death-hopefully/ http://jassdancer.blogspot.com/2009/03/thing-about-dean.html http://en.wikipedia.org/wiki/Dean_Collins